Senkit sem talált készenlétben ez az új és igen érdekes helyzet, ahogyan minket sem. Ugyanúgy, ahogy sokan mások a legelején naivan azt gondoltuk ‘Áh, két hét és majd minden a régi lesz, folytathatjuk ott ahol abbahagytuk, nem fog ez nagy változást hozni.’
De aztán eltelt a két hét, és egyre csak az körvonalazódott bennünk, hogy itt most már kreatívan kell gondolkodni, és valami újat kell kitalálni, hogy alkalmazkodni tudjunk oly módon, hogy a tanulók és a mi javunkat szolgálja a vészhelyzet. És ezzel együtt jött a sok kérdés, amire választ kell találni gyorsan és a lehető legjobbat:
Hogyan tovább?
Két-három napig azt tervezgettük, hogy ez idő alatt mindenképp tartjuk a kapcsolatot a tanulókkal, folyamatosan naprakész információkkal szolgálunk a fejleményekről, csakis pozitívan próbáljuk a közösségi média által motiválni őket, és hogy ez az időszak jó esély lesz olyan terveket kivitelezni, ami eddig nem sikerült, és ami a jövőben hasznunkra válik. Egyértelmű nemde? Persze, hacsak nem alakul úgy, hogy ezt most már hónapig ebben a formában kell folytatni.
Mi lesz a tanulók céljaival?
Na ez! Mindenképp egyik kérdés, ami legjobban megmozgatott mindenkit. Egy óriási terem, minden nap tele olyan tanulókkal, gyerekek és felnőttek, akik eddig hétről-hétre dolgoztak azért, hogy elérjék céljaikat. Diákok, akik órák után eljöttek románozni vagy angolozni, mert érettségire készülnek, vagy felvételi vizsgához szükséges nyelvvizsgára, szülők, akik munka, gyerekek és ezer tennivaló mellett tanultak angolul és románul azért, hogy előreléphessenek a munkahelyen, azért, hogy jobb körülményeket teremtsenek maguknak és azért, hogy egyszerűen egy 21. századi állampolgárként éljenek a társadalomban, ahol már legalább egy idegen nyelv ismerete elfogadhatatlan. Amiért annyit dolgoztunk minden héten, most semmiképp sem dobhatjuk ki az ablakon. Erre megoldás kell.
Milyen kihívásokba ütköztünk?
Valószínűleg egy óriási listát lehetne ebből a kérdésből kiindulva összeállítani, de minél több volt, annál jutalmazóbb volt áthágni őket. Elsősorban egy óriási csapat, 15 stúdióból álló rendszer összehangolása volt egy kemény munka, amiről vezetőink tudnának legjobban és legtöbbet mesélni. De első perctől fogva, mindenki egy közös célért dolgozott, fáradságot nem nézve, időt nem követve pötyögött, kreatívkodott, gondolkodott, szerkesztett, tervezett és programozott. Mindenki felhasználta és előszedte legjobb készségeit, laptop laptopon nem maradt.
Másodsorban olyan rendszer kellett, amiben a stúdióban megszokott egyéni tempó és egyéni törődés megmarad. Hát persze, hogy erre is találtunk megoldást!
Hogyan alkalmazkodtunk?
Hát átváltottunk onliiiiiiiinebaa! Megleptünk ugye? Nyilván ez volt az automatikus reakciónk, ahogyan mindenki másnak is, aki megtehette, de az igazi kihívás az persze az volt, hogy tökéletesen megtervezzük ennek rendszerét, ugyanis mind tudjuk azt, hogy ez nem a hagyományos módszerek szerinti oktatás. Ezért megszületett a korszerű és felhasználóbarát weboldalunk, az online felület, ahol tanulóink gyorsan hozzáférnek programjaikhoz, lépésről lépésre megtervezett feladatokhoz, fejezetekhez és nagy könnyedséggel navigálhatnak. Nem szerettük volna semmiképp, hogy gondot okozzon bárkinek is a digitális világ, ezért igyekeztünk olyanra elkészíteni, hogy bonyolult folyamatok végrehajtása nélkül lehessen rajta tanulni. Ehhez pedig hozzátartózik a folyamatos tanárral való konzultálás, ami a kérdések megválaszolását és a közös gyakorlást jelenti, így sikerül mindig tudnunk, ki hogyan halad, biztosítani azt, hogy nem halad tovább a tananyaggal anélkül, hogy valamit ne értene, együtt gyakorlatba fektetni a tanultakat, motiválni őket és fenntartani a kapcsolatot. Röviden fogalmazva, online tantermet tartunk fenn minden nap,ahová bármikor bejelentkezhetnek tanulóink, ahogyan eddig is tehették.
Miben lettünk jobbak?
Természetesen a digitális világ nyújtotta lehetőségek kihasználásában, de nemcsak. Valóban sokat segít a kapcsolattartásban a sok készülék és minden innovatív program, de sosem fogja pótolni az igazi, személyes interakciót és a stúdióban való tanulást. Tanulóink is megfogalmazták és mi is pontosan így érezzük. Ezért most még nagyobb erőbedobással igyekszünk a tanulókat motiválni, lépésről lépésre megtervezni a tanulást és együtt dolgozni a célok elérése érdekében. Mert ezt is együtt fogjuk áthidalni sikeresen.
A limonádé – ami csakis a legjobb összetevőkből készült
Hogy akkor végül mi is a limonádé? Hát minden egyben: a csapat, a weboldal, a hollywood rendszer, a benne levő emberek, a sikerélmények, az összetartás, a törődés, a tanulók, a digitális világ. Minden, ami végig rendelkezésünkre állt, és most fogtuk, csiszoltuk és olyan formába és rendszerbe tettük bele, ami mindenki javát szolgálja.
– amint kiderült ez a helyzet csoda limonádét facsart ki belőlünk!